Det er mange fordeler ved å ha et nettsted for bedriften din. Her har jeg listet opp 14 tips til hvordan du får mest mulig ut av den:
1. Se profesjonell ut
Det å ha en nettside (spesielt en godt laget) gir inntrykk av at du er seriøs og klar til å gjøre forretninger med alle slags kunder.
2. Bli en informasjonsressurs
Hvis virksomheten din er en nisjebransje, er det å ha et nettsted en utmerket mulighet til å bygge ditt rykte som en autoritet innen ditt felt. Lag en bloggseksjon på nettstedet ditt med informative artikler som drar nytte av det du skriver. Potensielle kunder som søker på vanlige problemer knyttet til bransjen din, vil ha større sannsynlighet for å finne deg – og etter at de har lest bloggartiklene dine, vil de se hvor nyttig du kan være for dem. I følge en undersøkelse rapporterte 61 % av forbrukerne at en blogg påvirket deres beslutning om å foreta et kjøp. Selv om de som leser disse blogginnleggene ikke blir kunder med en gang, har du spredt navnet på virksomheten din uten å bruke en krone på tradisjonell annonsering.
3. Ha et domenenavn som er lik bedriftens navn
Å opprette et nettsted og kjøpe et domenenavn (www.businessexample.com) hjelper deg med å gjøre krav på bedriftens navn, og er en rask og enkel måte å forbedre merkevareidentiteten din. Det er derfor viktig å huske på å ha et domenenavn som er identisk eller så likt som mulig som bedriftens navn.
Du kan også få en unik bedrifts-e-post som vil legge til den følelsen av merkevarebygging også (dittnavn@eksempel.no). I en undersøkelse fra 2015 sa 65 % av kundene at de anser en bedriftsmerket e-post som mer troverdig enn en bedrift som bruker en generisk e-postkonto. Mange selskaper som oppretter nettsteder vil inkludere tilpassede e-postadresser som en del av tilbudene sine.
4. Forbedre SEO-rangeringer
Når du søker på nettet gjennom nettsteder som Google, Bing eller Yahoo, vil du se en liste over nettsteder med svar på forespørselen din. Det er SEO (Search Engine Optimization)-taktikker som du kan bruke på bedriftens nettsted for å forbedre rangeringen på disse søkemotorene.
Å ikke ha et nettsted gjør det mye vanskeligere for bedriften din å rangere og få gratis trafikk og salg fra søkemotorer.
4. Tiltrepotensielle kunder fra Internett
Det er bra å få besøkende til nettstedet ditt, men det er enda bedre å få kunder! Med et godt optimalisert nettsted får du potensielle kunder til å ringe, registrere seg eller kjøpe et produkt fra bedriften din. Du kan gjøre nettstedet ditt til en ledende selger for din bedrift.
5. Utvikle en e-postliste
Når du har bygget et nettsted; legg til et skjema der folk kan registrere seg for e-postlisten din. Du har nå en lett tilgjengelig database med potensielle kunder å annonsere til. Ifølge en studie kan e-postmarkedsføring være opptil 40 ganger mer effektiv for å skaffe nye kunder enn sosiale medier.
6. Spar utgifter tilknyttet utskrift og print
Papirkataloger og brosjyrer kan fortsatt være nyttige i salgssituasjoner, men hva hvis vareinformasjonen endres? Det er mye enklere å ha all relevant informasjon på nettstedet ditt, der det vil være mye billigere å redigere og revidere. En kombinasjon av trykt og nettmarkedsføringsmateriell vil sannsynligvis være den mest kostnadseffektive veien videre.
7. Vær der kundene dine er. De er på nettet.
Forskningen ser ut til å være overbevisende. Dataene viser at nettet er nesten overalt.
Selv å ha en grunnleggende nettside er nyttig. Mange tenker at hvis ikke de finner det på nettet, eksisterer det ikke for dem.
Å være på nettet betyr å kunne nå folk der de er. Dette inkluderer smarttelefoner:
De fleste nettsteder i disse dager kan automatisk endre seg for å passe både smarttelefoner og stasjonære datamaskiner. Hvis de fleste av kundene dine ser ut til å alltid ha en smarttelefon i hånden, er det en god idé å kunne nå dem direkte.
8. Fortell din historie
Å ha en nettside på nettstedet ditt dedikert til en seksjon som “Bedriftshistorie” er en måte å humanisere virksomheten din på. Forskning har vist at «å føle seg bra» om en merkevare eller virksomhet har potensialet til å bl.a øker kjøpene.
Her kan det være en umiddelbar styrke å være en liten bedrift. Drive en familiebedrift startet av mor eller far? Eksistert i flere tiår? Informer folk om det, og bygg opp tilliten deres.
Å vise en følelse av kreativitet og personlighet kan være en fordel som ikke alltid store selskaper har mulighet til.
9. Opprett en ny salgsmulighet via Nettbutikk
Hvis bedriften din selger produkter som kan leveres via postordre, bør du vurdere å investere i en nettbutikk- og betalingsløsning på nettstedet ditt. De fleste selskaper vil bygge denne delen for deg. Det kan hende du kan nå et helt nytt sett med kunder som ikke bor direkte i nærheten av butikklokalene dine. Avhengig av virksomhetens art, kan du ha hele verden som potensielle kunder.
10. Innhent data
Du har kanskje allerede en ide om hvordan den gjennomsnittlige trafikken er på et fysisk sted, men å ha et nettsted kan hjelpe deg med å gi deg en ide om rekkevidden til virksomheten din. Du bruke data om besøkende på nett for å finne ut hvilke som tjenester eller produkter som tiltrekker seg mest oppmerksomhet.
11. Ta i bruk chatbots
En nylig utvikling er såkalte chatbots som kan implementeres på et nettsted. Disse fungerer som et kundeservice team og kan svare på enkle henvendelser. Her er det tid, penger og ressurser å spare.
12. Tren opp personalet
Hvis du har tatt deg tid til å bygge ut et nettsted med detaljert informasjon om produkter og tjenester, har du nå en informasjonsressurs som er tilgjengelig for deg å bruke internt. Du kan lede nye ansatte til bestemte nettsider og gi dem «leksene» med å lese seg opp om produktene de skal selge.
13. Tiltrekk nye ansatte
Opprett en “Karriere”- eller “Jobbmuligheter”-nettside på nettstedet ditt. Da vil du kunne få potensielle jobbkandidater til å komme til deg, i stedet for å bruke tid på å prøve å rekruttere ansatte eller bruke penger på å plassere oppføringer på jobbnettsteder.
14. Lag en nettportefølje: priser, anmeldelser og attester
Har din bedrift vunnet en bransjepris? Sørg for at det er nevnt på nettstedet ditt.
Hvis du har fornøyde kunder, dra nytte av det. Du kan bruke positive kundeanmeldelser og attester direkte på nettstedet ditt. Du kan til og med opprette en dedikert nettsidedel for å vise frem en “portefølje” av arbeidet ditt (med bilder hvis aktuelt), sammen med anmeldelser. Å bygge en mengde positive anmeldelser som er enkle å finne på bedriftens nettsted er enda en måte å skille deg fra konkurrentene dine på.
Hvorfor velge marketing for hire?
Øk omsetningen med en gjennomført markedsplan
Spar kostnader
Forutsigbarhet
Fast timespris
Avslutt avtalen når du måtte ønske
Martin Fluske
Markefsføringskonsulent
Utdannet i International Business Management & Technology fra La Salle, Ramon Llull Univesity i Barcelona. Med spesialisering fra National Chengchi University i Taipei, Taiwan. Drevet 4 år som selvstendig Markefsføringskonsulent og har jobbet med lokale, nasjonale og internasjonale bedrifter.
La oss komme i gang!
Ta kontakt om du ønsker en markedsressurs til din bedrift.